Brzy odzvoní typickým tisknutým novinám a časopisům. Nyní je doba blogerů, Youtuberů, influencerů, kteří sdílí svůj život na internetu. Píší různé tipy na cestování, na koupi kosmetiky, recepty, nápady, novinky a vlastně všechno, co lidi zajímá.
Pro firmy to znamená skvělou příležitost k propagaci. Osloví blogerku a domluví se na spolupráci. Taková spolupráce může být v podobě:
- Barter
- Placená propagace
Barterová spolupráce je z pohledu společnosti efektivnější. Pošlou Youtuberce produkty, které nabízí a ta se o nich zmíní skrze video. Placená propagace je typ spolupráce, kdy firma poskytne influencerovi svůj produkt nebo službu a zaplatí za sdílení názoru.
Taková propagace je skvělý marketingový tah, protože se o službě nebo zboží dozví kvantum lidí. Právě proto, že jsou blogy a sociální sítě velmi populární. Jakých chyb se ale společnosti dopouští?
Čeho je moc, toho je příliš
Možná to znáte, projíždíte Instagram s domněním, že načerpáte inspiraci. Místo toho na Vás pětkrát po sobě vykoukne ta samá reklama od šesti osobností. Potom už je reklama kontraproduktivní a spíš uživatele rozčílí. Společnosti by si měly vybírat, komu chtějí zaslat své produkty, aby nedocházelo k tomuto problému.
Výběr správného blogera
Není nic horšího, než když dělá reklamu na prací prostředky někdo, kdo nikdy nepral prádlo. Nejlepší by bylo, poslat produkty, třeba jídlo, tomu, kdo se zabývá zdravým životním stylem. Sledující profilu zajímá především to, čím se influencer zabývá, nic jiného.
Nucené recenze
Velmi rozšířené jsou nucené recenze. Když podnikatele zaplatí blogerce za to, aby o zboží napsala, že je skvělé, že je s ním spokojená. Jedná se pak o klamavou reklamu, kterou by rozhodně sdílet neměla. Velice rychle se tato skutečnost provalí a pak je podnikatel nahraný.
Propagace přes třetí osobu není špatná věc, naopak, ale musí se to umět.